Annons

Måndag hela veckan?



Det är fredag eftermiddag och myrornas krig i huvudet. Jag har suttit böjd över datorn hela dagen. 110% fokus. Jag har inte ätit lunch, struntat i att gå på toaletten och inte tagit några pauser. Mot mitt bättre vetande ska tilläggas. För jag är den sista som tycker att stress är status. Tvärtom. Det är snarare ett tecken på dålig planering. Men om jag bara kapar lite här och lite där nu – då kanske jag hinner. Då kanske jag kan släcka en brand till och få lite helgkänsla?

Trots att jag har sprungit i tanken hela dagen så kommer jag inte i mål. Men inte för att jag har varit långsam. Tvärtom. Utan på grund av att målsnöret hela tiden flyttas fram. Mailen i min inbox bara fylls på. Med nya ärenden. Andras ärenden. En evigt sinande ström, som aldrig vill ta slut.

Frustrationen river i mig. Jag brukar ju klara av att prioritera bättre men idag går allt fel. Jag har varit på bokturné i Norge onsdag till torsdag och ligger hopplöst efter. Inte för att jag har för höga förväntningar på mig själv utan för att andra uppenbarligen har det. Det är så lätt att lägga all börda på den som känner sig stressad, men ofta är det ju väldigt många medskyldiga. Vi är noga med att förhålla oss till vår egen stress, men hur är det med vårt ansvar för andras?

Klockan tickar mot förskolehämtning. Jag har betat av hundratals olästa mail och har ändå lika många kvar att öppna. Ämnesraderna blinkar ilsket. Hallå, såg du min fråga? A friendly reminder. Toppen om jag kan få svar innan helgen! Kollegorna på cc: Kan du hälsa att jag behöver besked?

Jag vet. Det är inte roligt att läsa om andras gnäll. Men om vi aldrig pratar om hur vi behandlar varandra, hur ska vi någonsin kunna förändra tempot vi lever i? Jag tänker att lösningen på ett kollektivt ”problem” inte enbart kan bo i oss själva. I vårt egna ansvar. I hur vi förhåller oss. För det sveper ju över alla sammanhang vi ingår i. I samhällets koncensus. Min psykolog säger att jag måste bli bättre på att sätta gränser, men spelar det någon roll om ingen respekterar dem?

Mailkulturen är en sådan sak. Jag har för länge sedan tagit bort pushnotiser i mobilen men blir dagligen påmind om att det inte är socialt accepterat. Bokstavligt talat. Speciellt om jag inte har svarat inom skälig tid. För väldigt många verkar jobbet kräva ständig passning. Dygnet runt. Då ställer man ju inte bara till det för sig själv utan också för andra när man inte dansar i samma takt. Men när är det egentligen rimligt att förvänta sig svar? Jag är uppriktigt nyfiken på vad ni tycker. Inom 24 timmar? 48? Sent på kvällen? På helgerna? När det passar ens egen agenda utan respekt för hur det landar hos motparten? Det borde vara lika socialt inacceptabelt att maila någon mitt i natten, som det är att ringa upp. Allra helst människor man aldrig har pratat med förr.

Kan vi inte bara gemensamt bestämma oss? Att en arbetsdag är 8 timmar. Att helg är helg. Att söndag är en vilodag och kvällarna är heliga.

Hand upp för det?

Kategorier:

Kommentarer

  • Sofia skriver:

    I Frankrike där jag bor kom det en lag förra året som säger att arbetsgivaren inte kan kräva svar per email utanför arbetstid. Kanon tycker jag o raderade i emailen på telefonen. Mycket stressbefriande.

  • Clara skriver:

    Oj det här inlägget fastnade direkt hos mig. Avslutade precis jobbdagarna 22.30 fredagkväll, dock med en känsla att det var skönt att passa på när sambon är borta och barnen sover. Men för vems skull ställde jag mig frågan? Var är det jag vill med min ambition? Viktigt att förstå varför man gör saker tror jag, sen skulle jag tacksamt ta emot hjälp på hur man hittar svaret. Önskar dig en fin helg!

  • Anna skriver:

    Det här inlägget ska jag läsa om och om igen. Tack för påminnelsen♥️

  • Malin skriver:

    Och jag läste inlägget 03.05.. vaknade och huvudet snurrar.. tänker bland annat på att jag skippade AW igår, tyckte att jobbkraven gjorde att jag borde jobba istället. Så det gjorde jag. Och blev inte heller färdig. Och surar över att chefen och kollegorna tog sig tid till AW när jag tyckte att gemensamma projekt krävde insats. Vem tackar mig för att jag sedan vaknar och ältar. Suck..
    Ytterst relevant inlägg av dig! Tack! Dags att somna om och fundera över hur jag ska ta vara på helgen!
    /plikttrogen

  • Bra inlägg!
    Galet bra rentav!! Vi alla är medskyldiga och nu är det viktigare än någonsin att sätta gränser. Jag blir sjukt stressad av alla ”såg du min fråga”-mail. Speciellt om den inte ens rör mig utan man får fungera som någon sorts ”kundtjänst”.

    Som egen så jobbar jag ofta på udda tider och unnar mig allt som oftast själv ledigt då andra har kontorstider – men jag ska verkligen tänka på att inte skicka iväg mail med frågor på konstiga tider. Förväntar mig dock inte svar förrän mottagaren är på jobbet igen – men precis som du säger så har många push-notiser och känner att de behöver svara med en gång.
    Alla borde verkligen stänga av det – sjukt distraherande.
    Tusen tack för detta viktiga inlägg. Varm kram

  • Ida Hansson skriver:

    Jag respekterar andras tid mer än min egen. Har ingen pushnotis på mailen men läser den även utanför kontorstiden, som varken är mitt i natten eller åtta på en vardagskväll. Jag svarar dock nästintill alltid under kontorstid på nästkommande vardag, eller så snart jag har tid, på kontorstid. Just för att jag inte vill störa.

    Det värsta som finns är att få ett negativt mail precis innan man ska somna…

    Sen har vi ju DM på instagram också som i dessa tider är ett sätt för folk att få kontakt med en precis när de vill. För därinne är iaf jag även helger, kvällar och tidiga mornar…och med en rädsla att glömma att svara gör jag det oftast direkt.

    Bra inlägg Frida och en väldigt viktig sak att ta upp och diskutera tycker jag!

    Kram

  • Anna skriver:

    Åhh så viktigt och så rätt!! Det är inte klokt att vi skapat ett samhälle där förväntningarna av att vara anträffbar och tillgänglig jämt och ständigt spillt över även på arbetslivet. Ja tack och amen för 8 tim arbetsdag och lediga helger. Detta är viktigt inte bara för vårt egna mående, men även för småfolket som finns runtom oss. Vi måste vara närvarande föräldrar, det kan man aldrig vara med en telefon i handen eller samtidigt som man formulerar ett jobbmail i huvudet.

  • Anna skriver:

    Hej!
    Bra inlägg! Jag har ett lite annorlunda kontorsjobb med skifttider och lediga veckor när alla andra jobbar. Ett autosvar som säger att jag är ledig denna vecka pga skifttider, tycker jag har gjort mig friare. Ett sådant med text om att du är på mässa bör andra respektera och ringa om det inte kan vänta till helgen efter?

    • Maria skriver:

      Jag tänker också att detta är en lösning som de allra flesta kan använda sig av på sin jobbmail – ett standardiserat autosvar som skickas till alla med meddelande om att man endast läser och besvarar mail under arbetstid och efter en viss prioriteringsordning, vilket kan innebära att svar dröjer.

  • Emma skriver:

    Jag upplever att de flesta idag strävar efter att skynda mindre och att man vill ha harmoni. Tror knappt ngn idag tycker att stress är status. Blir lite förvånad över att det låter som om en del tycker det. Dock tror jag att många som exvis jobbar inom vården inte kan så mkt annat än stressa pga deras arbetssituation och som de inte råder över.
    Vi andra med friare kontorsjobb har ju helt andra möjligheter.

  • Ann skriver:

    Om jag mailat dig och vi inte haft kontakt innan skulle jag vara jättenöjd med svar inom två veckor. Men också ha förståelse för om det tog två veckor till. Kanske dock ett autosvar hade varit trevligt, så man vetat att det gått fram och att det kommer svar så småningom?
    Däremot så får jag säga att jag mailar å skickar sms dygnets alla timmar. Har man notiser/ljud på får man skylla sig själv 😀

  • Liina skriver:

    Entreprenörskapet är kanske inte lämpligt för dig? Det finns många jobb
    som man kan gå hem efter 8timmar.

    • Cia skriver:

      Eller så är Trendensers blogg inte så lämplig för dig, Liina? Finns många andra bloggar som kanske passar dig bättre?

      • Emma skriver:

        Oj vilket otrevligt svar. Hon skrev ju bara att entreprenörskapet kanske inte passar Frida. Kan ju vara något att dundra på. Inga konstigheter!

    • Frun skriver:

      Öh? Ska man avgå från sitt jobb, eller i Trendensers fall sitt livsverk, för att andra inte kan hålla tider, kontorstider eller i bästa fall iaf en god ton?

  • Hanna skriver:

    Jag har en kollega som inte läser mail. Han säger att ”om det är viktigt så ringer de”. En annan kollega som brukar sätta autosvar när det är extra stressigt. Förstår att mailen kanske inte är problemet du försöker komma åt, men ändå små tips som kanske hjälper dig att sätta gränser.

  • Martin skriver:

    För länge sedan publicerade du ett citat i stil med att inte låta andras brådska bli ens eget problem. Det har jag verkligen tagit till mig, men det kräver också att jag inte gör så mot andra. Att bara skicka mail under kontorstider tror jag dock inte på, särskilt inte eftersom jag arbetar mot många tidszoner. Det är upp till mottagaren att hantera sin mailbox vid lämpligt tillfälle.

    Har du möjlighet tror jag det absolut bästa är att låta kommunikationen gå genom en sekreterare/PA. Det tar ett tag att hitta ett bra mönster, men sedan får hen agera filter för vad som akut och vad som tas på uppsamlingsheat ett par gånger i veckan. Hen svarar också tack och vi återkommer inom kort på alla inkommande mail som hen inte själv kan lösa.

    Rent generellt ger jag knappt ut mitt telefonnummer och behandlar mailen som daglig korrespondens (det är inget chatt där man kan bolla saker fram och tillbaka). De som missbrukar detta (exempelvis svenskar som återkommande ringer sent på kvällen eller någon som mailar på julafton och vill ha svar genast) struntar jag helt enkelt i. Man kan inte tillfredsställa alla och alla/allas ärenden är inte lika viktiga.

    • Monnah skriver:

      I alla tider har man fått lära sig att hantera nymodigheter. Möjligheten att nå någon 24/7 är en sådan. När jag och maken träffades låg vi och pratade i stationära telefoner tills tidningsbudet levererade morgontidningen då det nästan var dags att stiga upp. Idag installeras inte ens telefonjack i nybyggnationer och de flesta barn ser bara morgontidningar i affären.

      Jag tror att du behöver utvärdera din situation med en viss hårdhet. Som egen chef har du möjlighet att ta revolutionerande beslut gällande din egen framtid. Förlorar du uppdrag om du inte svarar inom en timme? Handlar det om upplevd eller reell otrevlighet i tonen på mejlen som översvämmar din inkorg? Kan du komponera ett kort autosvar som gör att ”folk” får bekräftelse på att deras meddelande nått fram?

      Jag tror att det är bra att utvärdera bra och dåligt i alla verksamheter med jämna mellanrum. Du är både en privatperson och ett varunamn. Privat-Frida har nog blivit ett med Trendens-Frida och ni båda får komma överens om hur en separation bör gå till. Lycka till!

    • S. skriver:

      ”Mailen är inte en chatt”

      AMEN

      Det var en perfekt formulering för ett stort problem i dagens mailkultur. Det blir ohållbart att hantera många korta svar som ofta hamnar under fel ämnesrad också. Om alla blev lite bättre på att samla ihop sin kommunikation, förekomma framtida frågor och strukturera innehållen i det vi skickar varandra tror jag att mailbördan skulle lätta oerhört.

      Jag tänker ofta på om jag skulle lämna detta som telefonsvararmeddelande om jag hade ringt och hen inte hade svarat. Där hade man ju en ganska stor spärr för vad man spelade in och vad man lät vänta men icke i dagens mailade….

  • Nanna skriver:

    Åh men detta var så bra!
    Jag jobbar inom hotellbranschen och arbetar därmed när andra har ledigt. Så även min man som har egen firma inom butiksnäring. Många jobbar ju olika tider även inom vård och liknande.
    Jag funderar på om det inte liksom vore möjligt att uppfinna ett filter där mejl och annat bara kom fram under personens jobbtimmar, oavsett om man jobbar helg eller vecka eller natt eller dag.
    På så vis kan alla skicka när just dom jobbar och sen så kan man läsa när man själv jobbar.
    Det borde väl gå att lösa?
    Eller?

    • Cecilia skriver:

      Åh så genialt! Typ nu jobbar jag, nu tankar jag hem! Jag har inte jobbmailen i mobilen, och redan där blir det en spärr mot att logga in och kolla, men alla har ju inte jobb där det ”funkar” = jobb där andra har förväntningar på tillgänglighet…

  • Amanda skriver:

    J A !!!!

  • Felicia skriver:

    Det bestämde jag mig för för länge sedan. Hade kanske haft ett ”bättre” jobb och något högre lön om jag jobbade mer, men mest troligt är att jag hade varit utbränd.

    • S skriver:

      Jag vet inte vad du lägger för värdering i ”bättre” jobb men jag har ingen hög lön och är ingen entreprenör men har ändå en helt ohållbar mailkultur på mitt jobb. Det jobbiga är ju också att ingen annan har insyn i ens inbox. Någon kanske är cc på en mailslinga som aldrig tar slut men ingen annan än en själv kan ju se ALLT man får på en dag. I en kommentar jag läste kallades mailen för chatt. Mailpingis är ett ord jag brukar använda. Mailrundpingis. Allas ansvar att bollen inte ramlar i golvet. Den som slarvar åker ut först.

  • Patricia skriver:

    Oerhört viktigt och bra text som jag tror alla skulle behöva läsa, tack! Du satte ord på mycket jag länge mest har haft en dålig känsla och klump i magen kring.

    Jag ställer mig dock lite frågande kring detta med att man inte bör maila under vissa tider. Många har ju inte möjlighet eller tid att maila på kontorstider, detta innebär (väl) sällan att man för den sakens skull förväntar sig svar med vändande post? Jag ser det helt enkelt som en analog postlåda, det spelar ingen roll när brevet läggs in i lådan, du väljer själv när du vill läsa.

    • Sofia skriver:

      Sant men det förutsätter ändå respekt och samsyn kring vad som är en rimlig svarstid. Oavsett när på dygnet mailen skickas. Pappersbrev hade en naturlig fördröjning iom Postens hantering men med mail finns ingen mellanhand att ”skylla på” eller gömma sig bakom. Att man suttit upptagen i jobbmöte eller varit på jobbresa räcker liksom inte som ursäkt. Det obesvarade läggs bara på hög tills man tar tag i det. Tack för detta
      och för intressanta diskussioner och reflektioner i kommentarsfältet här!

  • Jenny skriver:

    Åhhh! Håller med Frida och hand upp 🙋🏼‍♀️! Haft det ohållbart på jobbet (men även hemma med allt vad det innebär med hus, fritid, barn, aktiviteter, you name it) och sovit sämre sista tiden. I torsdags fick jag yrselattack och sån trötthet! Känner att nu fan är måttet rågat! För vem jobbar jag in i väggen för? Arbetsgivaren byter ju ut mig på fem öre när jag har gått hem…nej! Nu blir det andra bullar för jag vill finnas för mig, mina barn och familj i många år i bra skick!

    Lycka till 💪🏼

  • Linnea skriver:

    Jag skickar mail även på ”udda tider” både privat och i jobbet. Privat för att det är då jag har tid (”normaltid” jobbar jag ju ;-)) Jobbmail ibland för att det är då jag kommit på något eller haft tid att beta av mailen.
    Jag förväntar mig dock inte svar utanför ”kontorstid”och beroende på var jag mailar och vad det gäller så varierar det hur fort jag förväntar mig svar.
    När det gäller att maila företag så gillar jag när det på deras hemsida står tex” svar inom 2-3dagar” då vet jag vad jag ska förvänta mig och om jag bör höra av mig på annat vis istället.

    I mitt jobb förväntar sig folk svar under drygt kontorstid och oftast inom 1-2h och ivart fall samma dag. Det gör att om jag håller kurser eller är väldigt fullbokad lägger jag in ett autosvar där jag uppger detta, att jag läser mailen sporadiskt och att det kommer dröja någon dag innan jag kan svara.
    Det brukar funka rätt bra, kollegor som då behöver kort snabbt svar skickar så ett sms istället om något behöver omedelbart ja/nej.

  • AK skriver:

    Jag jobbar kontorstid och har tre barn vilket innebär korta dagar emellanåt och att jag ibland måste jobba tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Dock är jag noga med, när jag skickar mail sent, att ställa in så att mailet går iväg kl 8 nästa morgon eftersom jag inte vill stressa motparten.

    Jag har tagit bort push-notiser i min telefon, ingen notifieringsruta om nytt mail i outlook och ställer ofta in status off-line i outlook när jag behöver fokusera några timmar. Att kolla mail flera gånger varje halvtimma är extremt ineffektivt och stör mitt flow/fokus.

  • Catarina skriver:

    Jag håller med dig, nu bestämmer vi, ”att en arbetsdag är 8 timmar. Att helg är helg. Att söndag är en vilodag och kvällarna är heliga”. Vi skulle alla må så mycket bättre då!

    Ett tips är att ha ett autosvar med tider då man kan förvänta sig få svar via mejl. Exempelvis: Måndag-Fredag kl 08.00-17.00. Inom 24 timmar eller 48 timmar kan också vara en bra regel och när du åker iväg, så kan ett autosvar vara att du inte kan svara för att du är ute på uppdrag/arbete och att det blir längre svarstider.

    Du kan läsa min kommentar på måndag! 🙂

  • Helen skriver:

    Spot on! Så aktuellt och så bra skrivet!

  • Nordin skriver:

    Hej, ett tips är att alltid ha autosvar på och att där ange hur snabbt man kan förvänta sig få svar!

  • Martin skriver:

    Bra inlägg Frida!
    Jag tror att största problemet med överfulla mailboxar (har själv ett par stycken) är att folk är idioter. Folk kan inte maila. De behärskar inte kommunikationsmedlet. Man använder mail som en chattfunktionen utan mål eller riktning.
    Det där datorkörkortet som påtvingades folk i internets linda borde komma tbax och bli likvärdigt med det vanliga körkortet. Kör du för fort blir du av med körkortet, använder du reply all på ett mail får du internetförbud i 3 månader.

  • Anonym skriver:

    Är det inte också en fråga om mängden mail man förväntas kunna hantera under en dag, en vecka, en månad, ett arbetsliv. Hur många och långa? Omöjligt att svara på förstås men har vi ingen samsyn kring det så hjälper inte ett autoreply eller en svarstid heller för då knuffar vi bara problemet framför oss. Mailvett och etikett känns som en hälsofråga for real.

  • Lisa skriver:

    Man kan förvänta sig svar inom 48 timmar och endast på kontorstid, dvs inte kvällar och helger.
    Man får naturligtvis skicka mail när man vill men då inte förvänta sig ett svar inom andra tider än jag skrivit ovan.

    Tack för att du lyfter även denna viktiga fråga Frida och hoppas du kunnat släppa stressen och varva ner för att kunna ha en bra helg med familjen.

  • Anonym skriver:

    Räkneexempel:
    8 timmars arbetsdag x 60 min = 480 min

    0,5 h telefonsamtal = – 30 min
    4 timmar utföra arbete = – 240 min
    0,5 h lagstadgad paus = – 30 min

    Kvar har vi då 480-300 = 180 min

    Ponera att 1 mail tar 2-5 min att läsa/begrunda och besvara. Då kan vi hantera 36 mail om dagen.

    Det skulle motsvara 4,5 mail i timmen.
    Kan säga att jag utan överdrift får 36 mail i timmen. Kanske ännu fler.

    Säg att man får 100 mail om dagen idag? Om man inkluderar svar på svar i en mailslinga.

    100 x 5 min = 500 minuter

    Det innebär att man omöjligen kan kräva 24 h svarstid på en 100% anställning. Om inte mailhantering är det enda man sysslar med. Inte ens 48, knappt en vecka. Mailen samlas ju bara på hög.

    Högst intressant frågeställning för alla. Oavsett entreprenör, arbetsgivare eller arbetstagare.

  • Johanna skriver:

    Det beror såklart lite på vad det gäller, men en vecka kan jag oftast lugnt vänta på svar och låta andra vänta på mig. Lite som om det vore vanlig fysisk post. Är det akutbråttom så ringer man istället, tycker jag. Och jag brukar tänka att alla kan ha sina anledningar att maila på udda tider ibland, men jag själv kan välja att inte kolla mailen på kvällen. Då besparar man sig också att läsa ett jobbigt mail och ligga vaken med snurrande tankar efteråt.

  • Elin skriver:

    Håller helt med dig. Jag kan maila kväll eller helg när jag själv är ledig, för när ska jag annars(?) men jag förväntar mig inte få svar förren vederbörande är på sitt arbete kontorstid och jag tänker att de inte kollar förrens de arbetar, kanske naivt. Skulle aldrig få för mig att jaga någon utom kontorstid. Tänker på ett gammalt boktips från dig där vederbörande meddela alla att han endast läste Mail en gång per vecka typ måndagar…

  • Sofie skriver:

    Arbetade på ett ställe där svar skulle in inom 20 min. Jobbar nu på ett annat ställe där människor t o m kan ignorera och strunta i att svara på Mail. Föredrar något mittemellan 😉

  • Johanna skriver:

    Herrejisses vilken igenkänning! Har några personer som är på mig på alla sätt de kan komma på (mailar, sms:ar, ringer, ber kollegor hälsa etc.). Blir så in i Norden trött på dessa iglar som inte vet hyfs. Tack för att du delar med dig, är alltid skönt att känna att en inte är ensam! <3

  • Anna-Maria skriver:

    Bägge händer upp! Skulle aldrig själv komme på tanken att ringa en hantverkare eller frisör en söndag….men så är det att vara egenföretagare rydligen🤨Jag har blivit bättre på att inte svara i telefon men det är svårt….

  • Camilla skriver:

    Det finns en del böcker skrivna av framgångsrika personer som nästan totalt undviker e-post och sms.
    Kanske är det dags att strukturera om hur du vill få in arbetsuppgifter och hur tillmötesgående du ska vara via e-post. Vad är det för beslut och behöver tas?
    Kanske ett formulär som dina kontakter ska fylla i istället där de får specificera vad de är ute efter för att förenkla prioriteringen. Använd ex en klient som Zendesk där dina medarbetare kan gå in och svara, sortera upp i ämne och prioritet, vems ansvar samt kunna svara med standardmeddelanden.
    Andras beteenden kan aldrig ändras såvida inte man själv ändrar förutsättningarna för det. Folk ser oftast sitt egna meddelande som viktigt samt glömmer bort att det kan vara andra som jagar på samma person. För min del är jag glad när bollen inte ligger hos mig och har inga problem att jobba med annat till svar anländer om någon dag eller inom några veckor 😉

  • Linda skriver:

    Känner igen mig! Jag arbetar som lärare och föräldrar förväntar sig oftast snabb respons på mail (är det något akut så svarar jag direkt eller ringer), men har jag en hel dag med undervisning och sen möten så kan det dröja tills jag svarar. Detsamma gäller att boka in möten…..inte alltid lätt att hinna med allt och göra alla nöjda! Inte förväntar man sig att en läkare bokar inte en tid efter arbetstid??
    Viktigt att börja med gränser, vi kan inte jobba jämt, det är inte hållbart.
    Älskar att jobba med mina elever men är ändå dränerad och trött jämt.

  • Lucia skriver:

    Jag svarar när det passar mig.

    Allt handlar om förväntningar om sig själv och vad vi tycker andra har för förväntningar.

    Barnen växer, det är den endast som gäller (Jag jobbar 100%).

  • Ann skriver:

    Det där med att sätta gränser – det handlar ju inte bara om att sätta dem, utan även om att bevaka dem, även om de andra blir arga eller ledsna.

  • K skriver:

    Nej men snälla. Ta eget ansvar. Kolla mailen när du vill, förslagsvis på arbetstid vilken du ju har förmånen att själv bestämma när den är. Vore klädsamt med medvetenhet om ens extremt priviligierade situation ändå.

    • Anonym skriver:

      Vad taskig du är! Hon är ju uppenbarligen inte ensam om att känna sig stressad över det här och skulle det vara så enkelt som att ta kontroll är jag rätt säker på att hon och alla andra hade gjort det. Oavsett priviligerad eller ej kan saker skena iväg utom ens egna handlingsutrymme. Vore klädsamt med lite trevligare tonläge kanske?

  • Kajsa skriver:

    Jag tycker att man får maila när man vill, men att man inte kan förvänta sig svar särskilt fort. Jag tycker att det är rimligt att anställda har möjlighet att lägga en stund på mailen en eller två gånger under sin arbetsdag. Blir det oftare än så, tror jag verkligen att det tar fokus från övriga arbetsuppgifter. Och detta med att det på många arbetsplatser förväntas övertid… det är skamligt. De flesta av oss har barn som förtjänar vår tid och uppmärksamhet, vi behöver få tid att röra på oss, äta hälsosam mat, sova ordentligt, få tid att tänka och bearbeta saker och ting. Hur allt detta ska gå ihop med övertidsarbete, det begriper då inte jag.

  • Anna skriver:

    Klok som alltid Frida! Viktig fråga du tar upp. Jag tycker ca 24 timmar på att svara. Är man borta eftersom man tex är på jobbresa, har heldagsmöte etc så brukar jag lägga in autosvar som säger det och är det bråttom så skicka ett sms. Är det viktigt så får folk ringa eller smsa.
    Har du hört om Eisenhower metoden? ”What is urgent is seldom the most important.” Hjälper mig jättemycket med min stresshantering och mina prioriteringar. Ja det är brådskar med att svara på mina mail men det är viktigare att jag tar en cykeltur med mina barn (så att dom får en fin barndom). Det är lätt att vi lever vårt liv med proriteringar på vad som är mest brådskande istället för vad som är viktigt på riktigt.
    Stor kram, ta hand om dig

    PS. Det verkar gå väldigt för dig, kanske dags att anställa en person assistent om du inte har?

  • Karin skriver:

    Läste nångonstans ”let your children get the best of you, not what’s left of you”, och det fick mig att hajja till… Med rimlig arbetsbörda, rimliga tider och rimliga förväntningar på varann kanske man kan ha mer att ge familjen varje dag.

  • Anna skriver:

    Underbart inlägg och viktig diskussion! Som chef med många ambitiösa medarbetare och chefer under mig är detta tankar som ständigt cirkulerar inom mig. Hur hjälper jag dem och hur går jag före som ett bra exempel? För tyvärr kan man inte som chef ”bestämma” allt även om många verkar vilja tro det… kontaktytorna är oändliga och kravställande kunder och konkurrens ökar i allt snabbare takt. Att tappa en kund kan ju faktiskt innebära att man förlorar sitt jobb om det vill sig illa… betalande och engagerande kunder är ju en nödvändighet för att det ska finnas pengar till att betala lön.
    Som småbarnsförälder vill man ju också ha flexibiliteten att lämna/hämta senare/tidigare, då förläggs övrig jobbtid till kväll/helger – men för att jag själv väljer det. I tillägg till den allt snabbare digitaliseringen och globaliserade marknad så är de alltid någon som har ”arbetstid” i någon tidszon. SÅ…det kommer nog tillbaka till att själv lära sig att sätta gränser och på riktigt lära sig att det är helt ok att få en 6:e påminnelse ibland. Alltid avsätta tid för planering och prioritering. Så lätt det är att fastna i inbox och tappa tid till det man egentligen skulle ha gjort.
    Och till sist. Livet går alltid först. Vad betyder mest? På riktigt?

  • A-mamman skriver:

    I mitt kontorsjobb med ”vanliga” arbetstider kan det komma mail lite när som helst, men cheferna är måna om att hålla sig till kontorstider även om jag personligen tycker det viktigaste är tre saker:
    1) Förvänta dig inte svar om du skickar en fråga på en tid då de flesta inte jobbar
    2) Stäng av notiser och plinganden om de stör dig
    3) Lägg in Out of office om du är borta på semester, kurs eller annat, så vet du att alla som mailar dig får det meddelandet
    Blandningen av eget ansvar och respekt för andras tid känns bäst för mig.

  • Josefine skriver:

    Hej Frida,

    det är inte lätt det här. Jag ser det lite som att balansera tre delar; att ha omsorg om ens egen hälsa och inte stressa med mailsvar ”i onödan”, att utföra ett arbete där man naturligtvis respekterar de man jobbar med genom att svara inom rimlig tid, och att vara ansvarig för en samhällskultur generellt där vi alla är såväl problemet som lösningen på den fast speed livsstil vi lever enligt. Om vi alla fortsätter att spä på den stress som idag orsakar utmattningssyndrom och andra stressrelaterade besvär kommer inget förbättras – men naturligtvis behöver vi alla försöka göra vårt arbete så bra vi kan och självklart finns undantag när man MÅSTE svara snabbt. Jag tänker att vi alla bär ansvar för att förbättra hur vi lever och därför – försök så gott det går att ignorera önskemål där svar önskas inom orimlig tid. Det är allt annat än lätt, men det är enda sättet. På sikt gör du dig själv och alla andra en tjänst genom att bidra till hållbar hälsa och sund arbetsmiljö för alla. Jag har ”turen” att inte ha mail som primärverktyg inom mitt yrke, men däremot en ständigt överfull signeringskorg med provsvar, röntgensvar, inkommande remisser etc som mina patienter och kollegor väntar på. Jag försöker dock att hålla en balans avseende även det, just för att alla ska må bättre i längden. Att hjälpa långsiktigt istället för att stjälpa kortsiktigt. Lycka till!
    /ST-läk allmänmedicin

  • Caroline skriver:

    På mitt jobb är det många som jobbar utöver kontorstider för att få ihop sina timmar/vecka med hämtningar och lämningar. Det är ok att jobba vilken tid man vill men vi har en policy att man inte får skicka Mail, varken till kollegor eller externt, före 07 och efter kl 18 utan man ska använda fördröjd leverans. Pushnotiser på datorn eller telefonen ska vara avstängda och har man hög arbetsbelastning uppmuntras att sätta mailen på offline (om man har tid hantera mailen senare samma dag), hinner man inte svara den dagen lägger vi in autosvar att vi återkommer inom X dagar. På enklare frågor kan man förvänta sig svar inom 2-3 dagar och mer omfattande frågor förväntas man bekräfta mottagande och sedan svara inom rimlig tid mht frågans omfattning. Är det mer brådskande än 2-3 dagar får man söka upp personen eller ringa.

  • Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.