Annons

Veckans söndagssummering v 38 – 2016

Sista söndagen i september och ännu en vecka är till ända. Dags att summera de nyheter och lanseringar som varit mest uppsnackade i inredningsbranschen. Det har förvisso varit designweek i London och bokmässa i Göteborg, men det som dominerat bloggar och kommentarsfält (utöver nedan listade pressreleaser) har mestadels handlat om kritik. Mot Happy Fridays, rädslan för att skapa andnöd med ständig perfektion och lycka och de tråkiga bloggformaten. Vad tycker ni? Har det gått inflation i vissa bloggrubriker? Och har nätinspirationen mist sin charm i och med kommersialiseringen och proffesionaliseringen? Det är en spännande debatt, med respekt för att de flesta bloggare måste ha reklam precis som pappersmagasinen ni faktiskt betalar för att läsa (för att de ska gå runt) men I’m all ears. Jag välkomnar konstruktiv kritik. Vad vill DU läsa mer om på Trendenser?
Men, till nyheterna. Låt oss börja med en liten skräll. Danska HAY har köpt in sig som nya majoritetsägare i &Tradition. Det många inte vet är att HAY ägs av samma företag som också har Jack&Jones och VeroModa. Det finns kapital. Men vad innebär detta? World domination på gång? Tipstack till Dezeen.
Nordsjö har utnämnt sin Colour of the Year 2017, en blågrå kulör som fått namnet Denim Drift.
Fritz Hansen har släppt en ny limiterad kollektion av Myran-stolen i grånad ekfanér med bronsunderrede som kommer att finnas till försäljning under ett år, mellan den 1 september 2016 och 1 september 2017. En beställningsvara till det facila priset av 4690 riksdaler stycket.  
Sen kan jag inte annat än älska Georg Jensens senaste reklamfilm med starka kvinnor. Extra kul är det ju också att det är mina gamla kollegor på Forsman & Bodenfors som står bakom idén, och Kim Cramer som ju är gift med keramikern Kajsa Cramer som ni säkert känner till. You can never be too much you. Word!
 
Några notiser
– IKEA säljer 27 handelsplatser runtom i Sverige och Europa. 
– Nästa guest of honour på Stockholm Furniture Fair blir spanska formgivaren Jaime Hayon 
– Sandberg har lanserat en ny tapetkollektion – Signatur
– Fler och fler visar jul. I ren protest vägrar jag. Det är ju september!! Men GRANIT’s kollektion var fin.
– Nu kan du nominera Handelns Mäktigaste branschprofiler. Vem har mest påverkansmakt inom hem & hushåll? Mios VD Björn Lindblad? Bauhaus marknadschef Johan Saxne? IKEA’s Sverigechef Håkan Swedman? De är de tre som listats hittills. Via tidningen Markets öppna nomineringsformulär kan du fylla på och komma med fler förslag på (kvinnliga?!) namn. 
 
Stockholm har fått en ny spännande inredningsbutik i Perspective Studios som bland annat besökts av bloggarna Pella Hedeby och Ulrika på Seventeendoors i veckan. Ser spännande ut! Till sist, inte bara veckans utan kanske höstens mest haussade försäljning på Hemnet, Ernsts projekthus. Missa inte!
Foto: &Tradition, Nordsjö, Fritz Hansen, Georg Jensen Perspective studio, Hemnet

Kommentarer

  • Anonym skriver:

    Menar du att det är ett facilt pris eller skrevs det med ironi?

  • Frida skriver:

    Jag var givetvis ironisk.

  • Anonym skriver:

    Jag tycker att Bloggkommentatorerna ofta är kritiska och gnälliga både mot storbloggare och bloggfenomenet i sig. Varför ska de hela tiden skvallra om bloggare som gjort bort sig med smygreklam och blivit fällda av RO (Kissie och Blondinbella)? Varför lyfter de inte alla grymma entreprenörer som skapar varumärken och appar och uträttar stordåd lika ofta? Tycker Better Bloggers är bättre på att både risa och rosa och ge konstruktiva råd om hur man ska göra och inte bara visa på fel.

  • silje skriver:

    Något som stör mig oerhört mycket är brist på att märka inlägg med reklam och/eller annons.
    – Läser jag en objektiv recension, eller är det sponsrat av någon?
    – Förr kunde jag tänka att "jag kommer aldrig ha råd att köpa alle dessa fina saker som xxx blogg/instagram". Sedan insåg jag att mycket är sponsrat och "gåvor".
    Dessutom: Det har blivit bättre, men när man lånar bilder av någon tycker jag upphovspersonen och källa ska uppges. Alltid. Och källa: "instagram" eller "pinterest" håller inte! Upphovspersonen/källan ska med.

  • Anna skriver:

    Hej!
    "Fredagsbuketten" börjar väl bli lite uttjatat också? Happy friday eller ännu hellre "friyey" är det som sagt också rundgång på. Varför följer alla strömmen? Det går ju att vara innovativ med orden. Tack för bästa inredningsbloggen!
    Anna

  • Lisa Torikka skriver:

    Åh jag får sån gåshud av Georg Jensen filmen!!!!!!!
    MÄKTIG

  • Victoria skriver:

    Hej, har du någon aning om varifrån marmorbordet i Fritz Hansen annonsen kommer från? Mvh Victoria.

  • Myran i all ära, jag tycker att smyglanseringen i London av den nya stolen Pair som designats av Benjamin Hubert för Fritz Hansen ska bli spännande att se hur den tas emot när den kommer ut till försäljning. Och + i kanten för att Fritz Hansen belyser hur mycket arbete som ligger bakom en designmöbel från start till mål.
    Mera sånt istället för enbart köphets.
    Kram Anette

  • Kristina skriver:

    Intressanta diskussioner om bloggare och innehåll. Hade missat dem. Tack!

  • therese skriver:

    Hej, Vet du vad modellen heter på taklampan på första bilden?

  • Charlotte skriver:

    Härlig blogginlägg Frida. Lampan är nog massor med "Mass Light Pendnt" från &tradition, Therese.

  • A-mamman skriver:

    All är vi olika och jag läser inte bloggare som kallar läsarna för "bloggisar" och avslutar med "kramizar". Men det finns stora bloggar som innehåller både kläder och inredning, familjeliv och recept på ett trevlit sätt, som UnderbaraClara och Kammebornia. Sedan älskar jag Sara Rönnes Täningsglädje som är en tränings- och friluftsblogg som inte alls är som andra träningsbloggar. Plus de lite mindre som jag någon gång hittat och fortsatt läsa. För ja, man tröttnar på Svenskt Tenn och Tom Dixon, fredagsbuketterna och det stylade söndagsmyset. Särskilt när det är kryddat med sponsrade inlägg samtidigt som alla andra bloggar, typ denna vecka provsmakar alla Änglamarks gräddglass eller Santa Marias nya kryddor…

  • Kristina skriver:

    Jag har inget emot proffsiga bloggar som visar reklam osv. så länge det är tydligt att det är reklam. Du är superbra på det Frida, en behöver aldrig fundera på om ngt är smygspons.
    Däremot har jag otroligt svårt för bloggare som skriver som om vi läsare är deras kompisar (bloggisar) för att sedan smyga in reklam. Det får mig att känna mig lurad. ?

  • Maria♥ skriver:

    -Tycker om att omge mig med vackra ting och snällhet. Finns så mycket elände i världen så jag mår gott av att läsa om allt fint som du delar med dig av. Sen har vi ju alla olika sätt att uttrycka oss och det ena utesluter ju inte det andra. Är man less på vad en del tycker ytlighet och tillgjort kan man ju läsa andra bloggar då. Tycker docka att du är realistisk och väldigt fin i ditt bloggande♥

  • Stina skriver:

    Som läsare kan jag önska att bloggarna renodlade ursprungstanken med bloggen som en personlig "logg". Jag vill läsa personliga, ocensurerade bloggar med genuina reflektioner – här kan intressant och unikt innehåll gärna få gå före professionalism i bilder och "konceptrubriker". Här vill jag inspireras av riktiga människor. Som det är idag fokuserar alltför många bloggare på en professionalism de inte når upp till, då blir det som hade kunnat bli intressanta och bra bloggar istället inget annat än dåliga magasin. Magasinen i sin tur försöker bli som de bästa bloggarna (läs: din, Frida) men når inte dit utan det personliga anslaget och blir därför till dåliga bloggar – en loose/loose situation för läsarna.

  • Anna skriver:

    Så himla fin nästa års färg är!

  • Upphovspersonen skriver:

    Silje, man får inte låna bilder hur som helst, oavsett om man anger källa/upphovsperson eller inte. Man frågar naturligtvis först, om det inte rör sig om pressbilder och då brukar det anges hur bilderna får användas och vem/vilka som skall omnämnas.
    Enligt upphovsrättslagen skall upphovspersonen normalt alltid uppges där så inte är tekniskt omöjligt.
    "Dessutom: Det har blivit bättre, men när man lånar bilder av någon tycker jag upphovspersonen och källa ska uppges. Alltid. Och källa: "instagram" eller "pinterest" håller inte! Upphovspersonen/källan ska med."

  • Lina skriver:

    Jag har själv rensat i mitt bloggflöde. Tycker inte att det är något att gnälla om så som Bloggkommentarerna gör. Och sedan kan jag väl tycka att det är lite komiskt att de som själva förespråkar fredagsbuketter, friyay, happy friday, perfekta bilder etc etc ondgör sig över just detta. Jag förstår ju grejen men samtidigt framstår det som att dessa personer inte "unnar" någon annan att göra på samma sätt. Anyways, jag tycker att det bara är att byta ut de bloggar man läser. End of story. Jag brukar kolla i kommentarsfältet i de bloggarna jag följer och klicka på någon som lämnat en vettig kommentar och som själv har en blogg. Då får jag lite bra variation. Så det är mitt bästa tips.

  • M skriver:

    Vill också veta var det fina marmorbordet kommer ifrån ☺

  • Jag tycker du blir bättre när du vågar visa eller vara mer personlig i dina åsikter. Att lyfta frågor, tankar eller som här, bara länkar till det andra skrivit och får mig som läsare att fundera och analysera…
    Ibland behövs det bara en enda mening av realism för att jag ska bli medveten. Ibland är den meningen att inlägget är sponsrat och jag inser att det är en reklamkampanj – skapad av bloggaren och inte perfekt vardagsliv. Ibland bara några enstaka ord som speglar vardagen som pågår bakom kulisserna eller en av alla bilder där man visar upp "behind the scene" där allt inte är lika perfekt.
    Håller med de ovan – du är jättebra på att visa vad som är sponsrat/reklam och känner mig aldrig lurad.
    Fredagsbuketten tycker jag minst om då det egentligen inget som bloggaren gjort själv? Utan bara köpt/fotat? Jag vill gärna ha mer DIY-idéer allt från mat till barnpyssel till hemmastyling.
    Väldigt intressanta tankar och funderingar – Mer sånt!

  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Läs mer om Trendensers Personuppgiftspolicy och Cookiepolicy.

    Kommentarer till denna artikel publiceras direkt utan föregående granskning eller annan åtgärd av Trendenser AB. Det innebär att den som kommenterar själv ansvarar för innehållet i kommentaren. Vi uppmanar dig att använda vänlig ton, ett civiliserat språk, uppföra dig väl och följa tillämpliga lagar.